Hogyan védjük az egészségünket a nyári hőségben?

A nyarat mindenki várja, hiszen a strandszezon sokakat vonz a vízpartra. A nyári hőség azonban nem csak örörmöt, hanem veszélyeket is rejt magában, így a kánikulában mindenképp érdemes védeni szervezetünket.

A kánikula rövid és hosszútávon is próbára teheti szervezetünket, emiatt nem árt tisztában lenni azzal, hogyan védhetjük az egészségünket a nyári hőségben.

Meteorológia és hőségriadók figyelése

Ahogy más esetben, úgy itt is a legcélravezetőbb lehet a megelőzés. A hőség elkerülésére a legkézenfekvőbb megoldás az, ha nem mozdulunk ki a hűvös, vagy hűtött helyiségekből, illetve az árnyékos helyeket részesítjük előnyben. Ha mégis akad valami halaszthatatlan elintézni való, akkor ezekre célszerű a reggeli órákban sort keríteni, amikor még nincs akkora hőség.

A legalkalmasabb tájékozódási forrás időjárás terén az Országos Meteorológiai Szolgálat hivatalos, részletes előrejelzése. Nem árt tisztában lenni a hőségriadó fokozataival sem. A legmagasabb fokozat a 3. fokozat, amikor legalább három egymást követő nap eléri (vagy meghaladja) a napi középhőmérséklet a 27°C-ot.

Megfelelő ruházat hőségben

Természetesen a hőségtől való menekülés nem minden esetben megoldott, hiszen előfordulhat, hogy munkát kell végeznünk a tikkasztó melegben. Ilyenkor többek között arra kell ügyelnünk, hogy megfelelő ruházatban végezzük feladatainkat.

A nyári ruházat legfontosabb feladata védeni a bőrt a közvetlen napsugaraktól és nem gátolni a testet az izzadásban. A legmegfelelőbb erre a természetes alapanyagú, jól szellőző, világos, testre nem simuló ruha.

A fej védelme kimondottan fontos, amire a legalkalmasabb a tarkót, és az arcot árnyékoló, széles karimájú fejfedő, persze csak akkor, ha védősisak használata az adott munkához nem kötelező. Szerencsére a forró napokon hűthető kiegészítőket (pl. mellény, nyakpánt, sisakbetét, stb.) is használhatunk a napsugárzásnak fokozottan kitett munkavégzési helyeken.

Emellett ajánlott még az UV védelemmel ellátott napszemüveg használata is, illetve a jól szellőző, de megfelelő védelemmel ellátott munka bakancsok is.

Egyéb hőség elleni védekezés

A tűző napsütésben és hőségben amennyiben lehetséges, akkor célszerű ponyvával vagy sátorral árnyékolni a napsütötte munkaterületet. Ezzel a közvetlen tűző nap okozta ártalmak kerülhetők el.

Sokan nem gondolnak rá, de roppant fontos még az üvegfelületekről visszaverődő sugárzás csökkentése is.

Emellett fokozottan oda kell figyelni arra, hogy a szabadban használt fém szerszámok, munkaeszközök vagy egyéb tárgyak a tűző naptól annyira felmelegedhetnek, hogy akár égési sérülést is okozhatnak. Ezért fontos ezen tárgyak árnyékban tárolása, és használatuk közben védőkesztyű viselése.

Védőital megléte

Otthoni munkák során mindenképp gondoskodjunk a megfelelő mennyiségű és hőmérsékletű italról, így megelőzhetjük a kiszáradást és hőgutát. A munkáltatónak jogszabályban előírt kötelessége a munkaterületen dolgozóknak ivóvizet biztosítani, ami megfelelően hűsít (legalább 14-16 °C) és könnyen hozzáférhető helyen van tárolva.

Persze nem csak az italok megléte fontos, hanem az is, hogy odafigyeljünk a megfelelő időközönként, legalább fél óránkénti folyadék bevitelre. A hőségben kialakuló rosszullétek egyik gyakori jelensége, hogy sokan még akkor sem érzik magukat szomjasnak, amikor már a szervezetnek nagy szüksége lenne a folyadékpótlásra, ami miatt felléphet a kiszáradás.


A hőség elleni védekezésben tehát egyaránt figyelnünk kell a megelőzésre, a folyamatos védelemre és a megfelelő hidratációra is. Ezek segítségével könnyebben megóvhatjuk egészségünket a legnagyobb hőségben is.